Tekst: Rynk Bosma
Foto: Henk Bootsma
In besloten kring werd op woensdag 19 maart het plan KNKB Media 2.0 gepresenteerd. Doelstelling is de kaatssport in al zijn wedstrijdfacetten op een structurele manier aandacht te geven en dat kan op vele manieren. Met een hoofdrol voor de website KNKB.nl als platform en verzamelpunt waar je alles over kaatsen terug kunt vinden. En dat op een klantvriendelijke en toegankelijke manier.
Het probleem van hoe alle partijen recht te doen voor aanvang van het kaatsseizoen is niet nieuw. Als je alle door de KNKB georganiseerde wedstrijden bij elkaar optelt, dan kom je al gauw op een kleine 1000 partijen. En dat in een tijdsbestek van vier-en-een-halve maand. Als sportbond kun je natuurlijk niet elke opgeslagen bal in beeld brengen of elke ‘boppeslach’ registreren. Wat je als kaatsbond wel kunt doen is een digitaal platform te maken waarop alles snel en gemakkelijk terug te vinden is.
Die doelstelling is de basis voor het project KNKB Media 2.0 en toen het contract met DJTS in december 2024 afliep was dat een mooi startpunt om het platform KNKB.nl als website een ander gezicht te geven. Een digitaal platform met vooral Richard Miedema als spin in dat web. Twee alom aanwezige broers die aanvankelijk vorig jaar aankondigden na achttien jaar te stoppen.
Vanaf 2006 zijn Walter en Richard Miedema een gehele zomer overal te vinden om de gebeurtenissen op de talrijke kaatsvelden via onder andere Twitter en later X door te geven. Een tijdrovende onderneming, te belastend uiteindelijk voor de beide broers. ,,Op dizze wize woenen wy eins net fierder, it naam te folle tiid, je wienen altiten mei dat keatsen dwaande’’, zo zegt Richard.
Vorig jaar oktober zijn Walter en Richard Miedema in gesprek gegaan met de KNKB en het resultaat was een nieuwe verbintenis van drie jaar. Met andere ‘betinksten’ dat wel. Zoals een andere manier van werken en in dit verband niet meer alle partijen in beeld brengen. Welbeschouwd zijn deze beide onderdelen ook belangrijk bij het verder professionaliseren van de communicatie bij de KNKB.

De per 1 mei naar Sport Friesland vertrekkende Afke Hijlkema zegt: ,,Sa’t it no altiten rûn, wie de belesting foar ús te heech. Iderien wie mei kommunikaasje dwaande en geregeldwei wisten wy net fan elkoar wêr’t de oar mei dwaande wie.’’ Je zou kunnen zeggen dat het alles omvattende containerbegrip communicatie nu met het plan KNKB Media 2.0 beter gestroomlijnd wordt. Binnen dat plan is er een belangrijke taak weg gelegd voor de uit de wielersport geleende term ‘kopgroep’.
Leidraad daarbij is de oude journalistieke wet van de vier W’s. Wie, Wat, Waar en Waarom. Waarbij het waarom in dit verband niet relevant is. Dit wordt vastgelegd in een planning beheerd door de ‘kopgroep’ die bestaat uit ‘Team KNKB.nl’ met Richard en Walter Miedema, Afke Hijlkema en Hendrik Leegstra als de vier leden. Een planning die alle categorieën tijdens het kaatsseizoen wil bedienen. Maar ook de planning van wie waar naar toe gaat. Het gaat dan om het aansturen van fotografen en eventueel schrijvers die er al dan niet op papier verslag van doen.
Richard stelt dat het bijhouden van een ‘livestream’ erg belastend is. ,,By grutte partijen lykas De Bond moatte wy der mear ‘jongeren’ by belûke. Ferline jier ha Martzen Deinum en Marij Tolsma al interviews foar ús dien. Dy witte faak folle better wat der krekt spilet ûnder de keatsers en keatssters.’’
Belangrijker is echter de stap vooruit die is samen te vatten onder de noemer ‘flexibel’ en dat geldt zeker voor de website KNKB.nl. Met de overeenkomst met Cinnamon Interactive wordt begonnen aan een het ontwerp van flexibeler website gericht op functionaliteit. Een hele klus, waar Richard al geruime tijd een dag in de week op het bondsbureau aan werkt. Een pragmatische website gericht op praktische zaken die tevens een hogere dienstverlening moet hebben.
Een speerpunt is bijvoorbeeld de uitslagen direct op de site plaatsen of rechtstreeks wedstrijdlijsten kunnen aanpassen. Dus niet acht keer de naam Dylan Drent terwijl iedereen weet dat Laas Pieter van Straten hem vervangt. De ‘kneuterigheid’ er uithalen door alles direct te kunnen aanpassen. Richard: ,,Ferline jier hie de wedstriidaginda 4.2 miljoen pageviews. Dat betsjut dat dy aginda in soad besjoen wurdt. De socials moatte ferwize nei it platform fan de site. As in soarte fan paadwizer.’’
Dat gebruiksvriendelijker gaat ook op voor bijvoorbeeld het aanmelden als lid bij een kaatsvereniging dat nog altijd omslachtig is. Dat moet directer. Kaatsen als maatwerk aanbieden met in navolging van de overheid een ‘mijnknkb’ invoeren waar kaatsers alles zelf kunnen bijhouden inclusief de opgaves voor wedstrijden en gekeurde wanten.
Kaatsen als maatwerk: ,,Fergelykje alles mar mei in grutte sniebal dy’t nei beneden rollet en hieltiten grutter wurdt. En ien kear ûnderoan noch altiten like grut is.’’ De beeldspraak van een soepeler verloop van alles. Afke: ,,It doel is de hiele keatsfamylje yn byld te bringen en rjocht te dwaan.’’